Miten onnistut otsikoinnissa ja varmistat tekstisi ansaitseman huomion?

Olet juuri saanut kirjoitettua blogitekstin, artikkelin tai vaikka uutiskirjeen. Olet ottanut siinä hienosti huomioon kohdeyleisön, ja ajatuksesi on nokkelasti ilmaistu. Teksti on erinomainen. Mutta krääh, otsikointi! Tiedät kyllä, että otsikko on se magneetti, joka vetää yleisön lukemaan kirjoittamasi tekstin – jos se on hyvä. Et ole kuitenkaan oikein varma, mikä olisi hyvä. Tässä blogitekstissä annan neuvoja siihen, miten onnistut otsikoinnissa ja varmistat tekstisi ansaitseman huomion.

  • Kirjoita otsikko vasta sitten, kun muu teksti on valmis. Näin se vastaa varmasti tekstin sisältöä.
  • Rajaa otsikko. Jos blogisi käsittelee esimerkiksi sitä, miksi kannattaa ryhtyä yrittäjäksi, otsikkona pelkkä ”Yrittäjyys” on aivan liian yleinen – ja tylsä. Rajaa otsikkoa vaikkapa kertomalla lukijalle suora hyöty. Toimii hyvin.
  • Otsikko kannattaa pitää yleensä melko lyhyenä. Pidä kuitenkin mielessä, että napakkuudestaan huolimatta sen on annettava tarpeeksi tietoa. Varsinkin verkkotekstien otsikot ovat usein pitkähköjä ja yhdistävät eri otsikointitapoja. Hakukoneoptimoinnin kannalta pääotsikon tulisi olla yli 40 merkin pituinen mutta ei saa ylittää 66 merkkiä.
  • Lukuja sisältävät otsikot kiinnostavat.
  • Vältä klikkiotsikointia – jos et varmasti tiedä, mitä olet tekemässä. Klikkiotsikkohan on otsikko, joka on harhaanjohtava, ja siinä annetaan ymmärtää sisällön olevan jotain muuta kuin se todellisuudessa on. Saat lukijan takuuvarmasti ärsyyntymään, vaikka otsikko muuten olisi mielenkiintoinen.

Esimerkkejä otsikoista

Muista, että myös tekstilaji vaikuttaa otsikkoon. Oma blogiteksti on usein rennompi kuin vaikkapa tiedote, joten myös otsikointi voi olla silloin leikittelevämpi. Listaan seuraavaksi muutamia esimerkkejä otsikoista, jotka kannattaa laittaa korvan taakse ja ottaa käyttöön seuraavan kerran, kun painit asian kanssa.

  • Kysymys
  • Suora hyöty
  • Toimintaohje
  • Kielellä leikittely
    • Muun muassa alkusointu (= peräkkäiset sanat alkavat samalla alkukirjaimella): Viisi vinkkiä, miten viestiä vaikuttavasti
  • Raflaava väite: Ensivaikutelma syntyy muutamassa sekunnissa
  • Sitaatti: ”Yrityksemme ei ole koneita vaan ihmisiä varten”
  • Toisen tekstin lainaaminen: ”Kaikki tiet vievät Yritys X:ään”

Loppuun vielä mainittakoon, että otsikossa on tarvittaessa kysymysmerkki ja jopa huutomerkki, mutta ei pistettä. Sitä ei myöskään alleviivata. Ei, vaikka se kuinka näyttäisi kivalta. 🙂