Hissipuhe haltuun – kun vaikutus pitää tehdä lyhyesti ja ytimekkäästi

Tiesitkö, että sinulla on vain muutama sekunti aikaa tehdä hyvällä tavalla mieleenpainuva ensivaikutelma? Sitä on sen jälkeen hankala lähteä enää muuttamaan. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että jokainen yrittäjä voi opetella tekemään onnistuneen vaikutelman. Tälle on olemassa myös oma terminsä: hissipuhe.

Hissipuhe on lyhyt ja iskevä myyntipuhe, joka kiteyttää yrityksesi tärkeimmän annin ja sen, kuka olet. Se vastaa kysymyksiin mitä myyt, kenelle ja miksi. Hissipuheen mitta vaihtelee tilanteen mukaan: työhaastattelussa pelivaraa on enemmän, kun taas vaikka puhelinkeskustelussa puheen pitää olla lyhyempi ja sitä myötä vielä iskevämpi.

Miten sitten tehdä nopeasti vaikutus potentiaaliseen asiakkaaseen tai yhteistyökumppaniin? Miten herättää mielenkiinto? Hyvän vaikutelman tekemiseen vaikuttaa moni asia, kuten

  • puheen sisältö,
  • ilmeet, eleet ja
  • yleinen habitus.

Millainen on hyvä hissipuhe?

Ihan aluksi: Heitä turha vaatimattomuus roskakoriin! Tuo rohkeasti esiin omia ja yrityksesi vahvuuksia. Tuo esiin juuri niitä asioita, joissa olet hyvä, mutta vältä räikeää liioittelua – äläkä varsinkaan valehtele.

Muista astua omasta kuplastasi ulos: itsestään selvänä pitämäsi taidot ja osaamisesi eivät ole sitä aina muille. Pikantin lisämausteensa tuo oma persoonasi, joka erottaa hissipuheen muiden omista ja tekee siitä houkuttelevan.

Alla on listaus, mitä asioita hissipuheessa pitäisi olla:

  • Kuka olet?
  • Mitä teet ja kenelle?
  • Mihin ongelmaan tarjoat ratkaisua?
  • Kenellä ongelma on?
  • Miten ratkaiset ongelman?
  • Miten vastaanottaja hyötyy ratkaisusta?
  • Miksi kannattaa valita juuri sinun yrityksesi?

Miten tehdä hissipuhe vaikuttavaksi?

Hyvä hissipuhe ei ole vain infoamista ja ratkaisujen tykitystä.

Kyse on paljon myös siitä, miten kerrot näistä.

  • Ota aina ensin huomioon se, kenelle puhe on suunnattu. Mieti esimerkiksi vastapuolen ikää, asemaa, persoonaa ja tilaisuuden virallisuutta.
  • Ota avuksesi retoriset keinot eli kielen keinot. Voit esimerkiksi esittää kysymyksiä, käyttää kielikuvia, vertauksia ja tehokkaita sanavalintoja tai huumoria. Katso tarkemmat ohjeistukset täältä: retoriset keinot .
  • Muista myös konkreettisten esimerkkien voima. Ympäripyöreät lupaukset tai polveilevat ja monimutkaiset selvitykset yrityksestäsi eivät ole kovin vakuuttavia. Iskevä asiakaspalautekin on aina hyvä, mutta tee se lyhyesti.
  • Jos sinulla on slogan, sekin kannattaa tuoda esiin. Tämä olisi hyvä tehdä heti alussa tai lopussa, koska ne ovat tekstin kuin tekstin kriittisimmät kohdat. Voit katsoa tekstin (tarkoitan tekstillä siis myös puhetta) aloitus- ja lopetustapoja täältä ja soveltaa niitä omaan hissipuheeseesi.  

Vaikka hissipuhe on omanlaisensa tekstilaji, tärkeintä on kuitenkin olla oma itsensä. Meitä on moneen junaan, ja niin sen kuuluukin olla.